Tijd voor een update - Reisverslag uit Bloemfontein, Zuid-Afrika van Michelle Ritsema - WaarBenJij.nu Tijd voor een update - Reisverslag uit Bloemfontein, Zuid-Afrika van Michelle Ritsema - WaarBenJij.nu

Tijd voor een update

Blijf op de hoogte en volg Michelle

22 April 2014 | Zuid-Afrika, Bloemfontein

Lieve lezers,

Het is alweer even geleden dat ik een verhaal heb geschreven doordat ik het best wel druk heb gehad de afgelopen weken. Vooral op stage was het druk omdat ze onderhoud weken hebben op een bestralingsapparaat. Hierdoor moeten alle patiënten van dat apparaat op de andere apparaten behandeld worden. Erg chaotisch en de collega's werken in shifts om het werk af te krijgen. Gelukkig mogen wij gewoon rond de normale tijd naar huis.
Het gaat nog steeds heel goed met mij en ik heb het nog heel erg naar mijn zin! We doen nog een hoop leuke dingen en het is nog prachtig weer. Wel merk ik dat de winter eraan begint te komen doordat het in de ochtenden erg koud is op de fiets. Dan moet ik al wel een vest aan helaas. Gelukkig schijnt overdag het zonnetje nog lekker en kan ik na het werk nog in een hemdje terug fietsen.

De afgelopen weken was dus vooral veel werken maar ik heb ook nog wel een paar leuke dingen gedaan. Zo ben ik naar een Zuid Afrikaanse film geweest in de bioscoop. De film heette Vrou soek boer en was dus Afrikaans gesproken. Wel zat er Engelse ondertiteling bij maar na een paar minuten van de film had ik die niet meer nodig. Het luisteren gaat nu zo vanzelfsprekend dat ik niet meer nadenk bij het vertalen ervan. Alleen sommige woorden zijn nog steeds wel wat moeilijk te verstaan. Ook de humor is wel een beetje anders maar ik vond het een leuke film! Onderstaande link is de trailer van de film voor de mensen die het leuk vinden.
http://www.youtube.com/watch?v=UfLsTHM28Q8

Ook ben ik op een zaterdag ochtend naar de Boerenmarkt geweest. Dit is een beroemde markt in bloemfontein waar veel lokale mensen heen gaan. Je kan er van alles kopen zoals groente, fruit, vlees maar ook CD's, vogels en allerlei hebbedingetjes. Er zijn veel eetkraampjes waar je pannenkoeken kan eten of vlees kan eten van de bbq. Ook is er een kraampje waar je stroopwafels kan kopen maar die zijn wel een beetje duur.(2,50 euro voor 5 stroopwafels). Ik mis thuis nog net niet erg genoeg om ze te moeten eten nu.

Het paasweekend is net geweest en ik had een lang weekend. Goede vrijdag blijkt hier een nationale feestdag te zijn dus het ziekenhuis was dicht. Het is hier heel christelijk allemaal dus heb ik besloten me aan te passen en ben ik op deze goede vrijdag naar de kerk geweest. Ik had me er totaal iets anders bij voorgesteld maar het was heel leuk en interessant om dit mee te maken. De kerk was eigenlijk een soort concert zaaltje waarin je een podium had met een halve cirkel aan stoelen er voor. In het begin werden er veel liedjes gezongen over Jezus en god en de liedjes werden begeleid door een zanger met een keyboard, een gitarist en een drummer die allemaal op het podium stonden. Ook was er een groot scherm boven het podium met de teksten van de liedjes dus iedereen kon meezingen. Ook was er natuurlijk tijd om te bidden en werd er een stuk voorgelezen uit de bijbel. Ik vond het erg mooi om een keer een kerkdienst hier mee te kunnen maken en ik zal zeker nog een keer gaan voordat ik weer naar huis ga.
Na de kerkdienst zijn we met iemand van de kerk naar het Masselspoort resort gereden. Hier hebben we heerlijk gezwommen en konden we eindelijk even echt in de zon liggen om bruin te worden. Maar iedereen die mij een beetje kent, weet natuurlijk dat ik vooral verbrand wanneer ik in de zon lig. en ja hoor.. dit was ook nu het geval. Mijn rug had namelijk nog geen zon gezien hier en die ben ik vergeten in te smeren. Gelukkig viel de pijn mee en heb ik er nu geen last meer van.
Op zaterdag heb ik de hele dag gewerkt op de afdeling radiodiagnostiek in het Universitas hospital. Hier lopen mijn klasgenoten stage en de studenten van radiotherapie mogen hier in de avonduren en weekenden ook werken om vrije uren op te bouwen. Voor mij was dit een erg interessante en leerzame dag omdat ik nog geen stage radiodiagnostiek heb gehad. Wel ben ik blij dat ik hier de radiotherapie doe en in Nederland straks de radiodiagnostiek kan gaan doen.
Op eerste paasdag waren we uitgenodigd bij een nederlandse vrouw en haar man om te komen lunchen. Ze heeft net als ik hier een 20 weekse stage gedaan met de opleiding MBRT. Toen ze hier was heeft ze een jongeman leren kennen en vanaf dat moment hebben ze elkaar regelmatig opgezocht. Na 3 jaar een lange afstandsrelatie te hebben gehad heeft deze vrouw ervoor gekozen om te emigreren naar Zuid Afrika en nu wonen ze samen in bloemfontein en zijn ze gelukkig getrouwd. We hebben een heerlijke pompoensoep gegeten als lunch en doordat het zo gezellig was zijn we gebleven tot het avondeten. We gingen braaien. Op de braai werden boerenworsten en lamsvlees klaargemaakt en er waren heerlijke salades en versgebakken brood. Ook hadden ze speciaal voor ons satésaus gemaakt omdat je dat hier niet in de winkels kunt kopen. We hebben er van genoten! Na het avondeten hebben we nog een spelletje gedaan met z'n allen. Ze hadden een hoop nederlandse spelletjes maar uiteindelijk hebben we 'weerwolven' gespeeld. Hierdoor had ik wel een beetje heimwee naar iedereen van zwemmen van thuis omdat we dit spel altijd doen op de weekendjes weg met de zwemclub en helaas moet ik dat kamp dit jaar missen! :(
Maargoed, het was een hele gezellige dag!

Op paasmaandag was het ook nog prachtig weer, maar we hadden nog geen plannen gemaakt. Irma heeft op internet wat rondgekeken en kwam een leeuwenboerderij tegen waar je van alles kon doen. Zo kon je er een gamedrive doen, met leeuwen spelen en je kon de leeuwen voeren.
Natuurlijk waren we meteen verkocht en hebben we een taxi gebeld die ons daar heen heeft gereden.
Eenmaal daar konden we rustig over de boerderij wandelen en een paar leeuwen en tijgers bekijken die lekker in de zon lagen. Na eventjes te hebben gewacht hebben we een game drive gedaan. In een leuke open auto werden we gereden naar een prachtig landschap met zebra's, springbokken, herten en struisvogels. Vervolgens gingen we naar een ander deel van het park en daar hebben we nog lama's, dromedarissen en een nijlpaard gezien. Echt een hele leuke rit!
Na de rit was het tijd om te spelen!! We mochten met 5 leeuwen tussen de 6 en 18 maanden oud spelen en ze aaien. Ze waren zo leuk en schattig en waren zo goed getraind dat het net honden waren. Ze slapen ook gewoon in huis en bij hun kinderen in bed. Heel bijzonder om een leeuwtje van zo dichtbij te kunnen bekijken en aan te raken.
Ook was er een leeuwtje van 2 maanden oud. We mochten hem allemaal even vasthouden en er mee op de foto maar het beestje was nog te jong om echt mee te kunnen spelen. Als ze zo klein zouden blijven had ik er zeker eentje willen hebben als huisdier! Ze zijn heel slim en ze luisteren heel goed! Ook eten ze gewoon gele vla (custard) dus je kan gezellig met ze een toetje eten.

Na dit heerlijke weekend is het weer tijd om te werken. Deze week maar 4 dagen werken en dan is het alweer weekend. Wat zeg ik... VAKANTIE!! :D Na deze week zitten de eerste 10 weken stage er alweer op. Dit betekent dat ik ga switchen naar het prive ziekenhuis om daar nog 10 weken te gaan werken.Ook betekent dit dat ik alweer bijna op de helft ben van dit avontuur... Tijd vliegt echt voorbij!
Een voordeel is dat volgende week maandag en donderdag nationale feestdagen zijn en dat het ziekenhuis dus gesloten is. Hierom hebben Sanne en ik gekozen om die week op vakantie te gaan naar het Krugerpark. We wilden eerst met Sanne haar ouders mee aangezien die ook die week naar het Krugerpark gaan, maar helaas was er geen slaapplek meer in de buurt. Gelukkig hebben we nu zelf een georganiseerde reis gevonden in dezelfde week waarmee we 4 dagen op safari kunnen. Ik kan niet wachten tot het zover is! (ik zal jullie een uitgebreid verslag geven als ik terug ben!)

Voor nu laat ik het hier weer bij.


Liefs!
xx








  • 22 April 2014 - 22:40

    Hennie:

    Het was weer leuk je verslag te lezen en ook dat je tussen de vakanties en vrije dagen ook nog werkt. Geniet van je vakantie in het krugerpark en natuurlijk van je laatste periode in Zuid Afrika.
    Hennie

  • 23 April 2014 - 07:51

    Gerda:

    Tjonge Michele, wat gaat de tijd snel en wat maak je veel mee! Genieten nog even!

  • 23 April 2014 - 22:30

    Luuk:

    Het doet mij deugd hoe goed je het in ZuidAfrika en ik lees je verhalen altijd met veel plezier.
    Dank daarvoor

    Groeten luuk

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Michelle

Actief sinds 16 Feb. 2014
Verslag gelezen: 541
Totaal aantal bezoekers 7733

Voorgaande reizen:

11 Februari 2014 - 16 Juli 2014

Bloemfontein, Zuid Afrika

Landen bezocht: