Beste vakantie ooit! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Michelle Ritsema - WaarBenJij.nu Beste vakantie ooit! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Michelle Ritsema - WaarBenJij.nu

Beste vakantie ooit!

Blijf op de hoogte en volg Michelle

26 Maart 2014 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Lieve lezers!

Ik ben weer terug van echt de leukste vakantie ooit! Ik zal alle verhalen en avonturen met jullie delen, hopelijk maak ik jullie niet te jaloers…

Op donderdag 13 maart om 16.15 uur begon mijn vakantie. We hadden echt een meiden vakantie want de jongens wouden niet met ons mee. De bus naar Kaapstad zou om 19.45 vertrekken maar we kregen overdag al een smsje dat de bus 2,5 uur later pas zou vertrekken. Uiteindelijk is de bus om 20.30 vertrokken en begon de rit van 12 uur. Ik heb heerlijk kunnen slapen in de bus en toen ik wakker werd scheen de zon en reden we langs prachtige bergen. Zo wil ik altijd wel wakker worden! Eenmaal aangekomen moesten we een stukje lopen naar het bedrijf waar we een auto hadden gehuurd. We hadden die auto via internet geregeld en da t was allemaal goed gegaan dus we gingen er vanuit dat we de auto zo meekregen. Helaas was dit niet helemaal het geval. Het bleek namelijk dat de huurder van de auto minimaal 23 jaar oud moest zijn. Wij zijn allemaal nog geen 23 dus mochten we de auto helemaal niet huren.. ( Dit was wel een beetje raar want met het weekendje weg naar lesotho hebben we bij dezelfde maatschappij een auto gehuurd en toen was het geen probleem dat we niet 23 waren). Na een hoop geregel en gedoe hebben we gelukkig de auto meegekregen en konden we de geplande vakantie voortzetten!
De eerste geplande activiteit was Robbeneiland. Het eiland waar Nelson Mandela 14 jaar in de gevangenis heeft gezeten. We gingen er heen met een boot. Het was ongeveer een uurtje varen en onderweg zagen we dolfijnen, zeehonden en pinguïns zwemmen. Op het eiland kregen we een tour met de bus en hebben we een rondleiding van een ex gevangene gehad. Erg interessant stukje geschiedenis. We eindigden de dag in een backpackers lodge in Kaapstad.
Zaterdag ging de wekker alweer vroeg want de tafelberg stond op ons te wachten. Gedurende de dag ontstaan er steeds meer wolken op de berg dus de ochtend is het beste moment van de dag om daar heen te gaan. We zijn met de kabelbaan omhoog gegaan. Deze draaide rond dus had je een leuk uitzicht in alle richtingen. Eenmaal boven konden we genieten van een prachtig uitzicht over de hele stad en hebben we een lekkere wandeling gemaakt. Hierna zijn we weer naar beneden gegaan met de kabelbaan. In de middag zijn we naar 2 Oceans geweest. Een mooi aquarium met veel vissen, pinguïns en haaien. In de namiddag zijn we in de auto gestapt om richting het zuiden te gaan rijden. We zijn langs een prachtige route gereden langs de kust en onderweg kwamen we een mooi strand tegen. Hier hebben we een stop gemaakt zodat we nog even van de zon konden genieten. Na een uurtje zijn we weer in de auto gesprongen en zijn we doorgereden naar Simons town. We kwamen aan bij ons geboekte hotel. Dit was een prachtig oud kerkje en we kregen een als kamer een oud kapelletje. Heel mooi en gezellig!
Zondag was opnieuw een prachtige dag. Vroeg opgestaan op weg naar cape point en kaap de goede hoop. Cape point is het meest zuid- oostelijkste punt van het Kaapse Schiereiland en hier zie je de antlantische en indische oceaan in elkaar over gaan. Kaap de goede hoop is het zuid- westelijkste punt van Zuid Afrika. De weg erna toe was door een mooi natuurgebied. Onderweg zijn we een hoop dieren tegengekomen zoals apen, antilopen, schildpadden, een slang en struisvogels. Na alles daar gezien te hebben zijn we doorgereden naar Boulders Beach. Dit is een strand waar pinguïns leven. Je had een wandelpad langs de pinguïns waarbij je hun broedplekken kon bewonderen maar je had ook een strand waar je zelf kon zwemmen tussen de pinguïns. Ik heb dus op nog geen halve meter van de pinguïns liggen zonnebaden. Het zijn zulke leuke beestjes! Ik kan er de hele dag wel naar kijken!
Dat is maar goed ook want die avond gingen we uiteten in een leuk restaurant vlakbij ons hotel en hier liepen de pinguïns ook overal lekker rond te scharrelen.
Maandag zou een lange dag in de auto worden. vandaag zijn we begonnen aan de gardenroute. We wouden via Stellenbosch naar Mosselbay maar aangezien we maar een beperkt aantal dagen hadden hebben we ervoor gekozen om Stellenbosch over te slaan en via de kust naar Mosselbay te rijden. Het was ongeveer 4 uur rijden zijn maar om niet de hele dag te verpesten met autorijden hebben we een tussenstop gemaakt in het plaatsje Hermanus. Hier kan je van juni tot november walvissen spotten maar helaas was het daar net te vroeg voor nu. Na een lekkere lunch en even winkelen zijn we verder gegaan naar Mosselbay. Hier hadden we een train lodge geboekt voor twee nachten. We kwamen aan en het was inderdaad gewoon een trein. We sliepen in kleine coupés met twee personen en we hadden een mooi uitzicht op zee. De trein stond nog geen 30 meter van de zee af dus een trap aflopen en je stond op het strand! In de avond zaten we op het terras te eten en zagen we de dolfijnen uit het water springen. Dat is toch echt het ultieme vakantie gevoel!!! Wel werd er gewaarschuwd voor het verlaten van de trein. Er lag wel een spoor naast onze slaaptrein maar we dachten dat dat voor de show was. Later op de avond hoorden we een geluid dat leek op een trein. En jawel hoor.. de trein reed een meter langs onze trein. Toch maar even om me heen kijken als ik uit de trein stap :P
Dinsdag was een spannende dag… We gingen met haaien zwemmen!! Na een goed ontbijt vertrok de boot richting seal Island. Hier werd de boot stil gelegd en werd er een mix van vis en water in de zee gegooid. Ze zeiden dat als er een haai langs zou zwemmen hij deze geur zou volgen en hem zou lijden naar onze boot. Na een half uurtje wachten zag ik als eerste een haai. Deze bleef even rond de boot zwemmen maar vertrok al snel weer naar een andere plek. Nu moesten we weer wachten.. Gelukkig was het prachtig weer en hadden we zwemkleding aan, dus hadden we tijd om even bij te kleuren . Na een tijdje wachten kwamen er in totaal 4 haaien rond de boot zwemmen en lieten ze de kooi in het water. De eerste groep kreeg duikpakken en een duikbril. Nadat die groep de haaien goed heeft kunnen zien was de beurt aan ons. We konden met z’n allen tegelijk dus dat was wel leuk. Je zat in de kooi met je hoofd onderwater dus je kon niet zoveel zien. De mensen op de boot keken waar de haaien zwommen en als ze voor de kooi waren riepen ze: Go down!! Op dat moment moesten wij onze adem halen en onderwater gaan. Eenmaal onderwater zagen we de haai een halve meter voor ons langs zwemmen. Echt super vet! Ingeborg heeft een onderwatercamera dus we hebben leuke foto’s van onszelf en van de haaien onderwater. Ook heeft de organisatie een hoop gefilmd onderweg waar ze een leuke film van hebben gemaakt.
Na het zwemmen met de haaien hadden we nog geen plannen gemaakt dus hebben we een rondje gemaakt door het centrum. We kwamen een vlooienmarkt tegen met leuke winkeltjes. daarna gingen we even langs de tourist information om te kijken wat er in de buurt van Mosselbay te doen was. We kwamen uit op ‘walk with a lion’ een natuurpark waar je met een loslopende leeuw kan lopen. Na ons spannende avontuur met de haaien konden we deze activiteit niet overslaan natuurlijk en zijn we naar dat park gereden. We kregen allemaal een mooie handgemaakte wandelstok in ons hand en we liepen het veld in. Er kwamen 4 mannen aanlopen met een grote loslopende leeuw. We liepen op een rustig tempo naar de leeuw toe en konden gewoon een meter van hem af lopen en staan. Af en toe lieten ze de leeuw even uitrusten in de schaduw en konden we ermee op de foto. Ook konden we de leeuw gewoon aaien. Het is dus echt net een grote kat die je om je heen hebt. Ik wou hem graag mee naar huis nemen maar hij paste helaas niet in de auto..
Weer terug bij de train lodge was er een bingo. Als echte Hollanders moesten we natuurlijk even een rondje meedoen! Helaas hadden we niet zoveel geluk, dus zijn we lekker gaan eten en gaan slapen.
Woensdag reden we door naar het plaatsje Outshoorn. Hier had je de Cango Caves, Prachtige grotten waarin je een tour kon doen. We hebben gekozen voor de advanture tour zodat we een wat uitdagendere route konden doen. Er was aangegeven dat het ging om smalle tunnels waar we doorheen moesten kruipen. Meestal is dat wel een beetje overdreven maar bij deze grotten was dat zeker niet overdreven. De tunnels werden steeds smaller en nauwer, en het koste steeds meer moeite om jezelf er doorheen te wormen. Eindelijk was mijn lengte een keer in mijn voordeel!! De smalste doorgang was 27 cm bij 30 cm. Dus adem inhouden en heel langzaam erdoorheen laten glijden. Erg veel lol gehad onderweg en veel gelachen. Na de grotten was het tijd voor een nieuwe activiteit. We gingen naar een struisvogel boerderij. Hier kregen we een rondleiding en werd er van alles over de struisvogels verteld. De vrouw die de rondleiding gaf maakte er wat leuks van want we mochten met de vogel knuffelen en zelfs een mond op mond kus geven. ( een stukje voer tussen je lippen en dan wachten tot de struisvogel hem met zijn snavel tussen je lippen weg pikte). Later in de tour mochten we op de struisvogels rijden. Dit ging echt super snel en was echt hilarisch om te zien! Gelukkig is alles gefilmd!
Na het afscheid van de leuke struisvogels zijn we nog naar een wildlife park geweest. Een soort dierentuin. Dit was nog in hetzelfde plaatsje en we kwamen er toevallig langs met de auto. Alles wordt hier blijkbaar georganiseerd gedaan want ook hier kregen we een gids mee door het park. Hij vertelde van alles over alle dieren die we tegen kwamen. Het was een prachtig park waarbij je erg dicht bij de dieren kon komen. Zo liep je over een loopbrug over de krokodillen en had je een looppad over het verblijf van de tijgers en leeuwen. Dit is ideaal omdat je zo de verblijven van alle hoeken en richtingen kan zien en dat je er dus ook 100% zeker bent dat je de dieren allemaal kan bekijken. Ook kon je in dit park in een kooi onderwater bij de krokodillen en op de foto met de leeuwen en cheeta’s maar dit hebben we niet meer gedaan. In de namiddag zijn we doorgereden naar het plaatsje Knysna, waar we 2 nachten zouden slapen in een backpackers lodge. Een leuke 6 persoons kamer waar we even konden bijkomen van alle avonturen van de afgelopen dagen.
Donderdag hebben we een township tour gedaan. Samen met 2 andere studenten uit Limburg hebben we een kijkje genomen in het leven in een township. Een township is een woongebied aan de rand van een stad, waar voornamelijk de zwarte bevolking en kleurlingen leven. Ze wonen in kleine huisjes of hutjes die dicht bij elkaar staan. sommige huizen hebben geen stroom en water aansluiting en sommige mensen hebben nauwelijks stoelen om op te zitten. Wat mij verbaasde is dat die mensen vrijwel helemaal niets in hun bezit hebben, en toch de gelukkigste mensen van de wereld lijken. Ook de kinderen zijn super vrolijk en vinden al een stukje metaal om mee te spelen helemaal geweldig! Dan pas besef je dat je het in Europa zo slecht nog niet hebt.. Wij hebben al veel en willen alleen maar meer hebben en dan nog zijn we niet gelukkig en blij.
We hebben ook een middelbare school bezocht en we zijn naar een echte rastafari geweest. Dit zijn mensen die nog leven volgens de oude rituelen leven. Ze hebben dreadlocks, ze eten geen vlees en ze mediteren veel. Hierbij wordt ook veel marihuana gerookt. Hun leefgebied stond hierdoor ook vol met wietplanten. Erg interessant om zulke mensen te ontmoeten en om een kijkje te nemen in hun leven!
Na de tour zijn we naar thesen island gereden. Dit is een stuk land omringd met water dat met een brug vast zit aan het vaste land. ( wij dachten: dan is het toch geen eiland meer.. maar dat zal wel aan ons liggen). We hebben hier lekker gegeten en even rond gewandeld en toen kwamen we een leuk haventje tegen. Hier hebben we een boottochtje gevonden en hebben we met het mooie weer lekker een stukje gevaren.
Vrijdag zijn we weer vroeg in de auto gestapt vanwege een druk programma. We zijn eerst naar Monkeyland en Birds of Eden gereden. In Monkeyland liepen de apen los rond en konden overal vrij bewegen. Er waren een paar apen de daar al leefden voordat het park daar was maar de meeste apen zijn daar gekomen vanuit stichtingen en reddingsacties. Ook stichting aap uit Nederland heeft daar apen naartoe gebracht om de dieren een beter leven te geven. Na het aapjes kijken zijn we doorgelopen naar Birds of Eden. Het was aan de overkant van de weg en we hadden een combinatie ticket gekocht voor beide parken. Birds of Eden is een prachtig aangelegd park met mooie tropische vogelsoorten, watervallen en leuke wandelpaden.
De dag is rustig begonnen, dus werd het tijd voor een nieuw avontuur.. We reden in de auto over een hoge brug en vlak daarna een groot bord met bungee erop. Dat kon niet missen. Het is… BUNGEE TIME!! Ik keek er de hele week al naar uit. Het idee dat je met een touw aan je voeten van een brug afspringt is echt geweldig! Na het inschrijven en het wegen keken we nog even vanaf het uitzichtpunt hoe het eruit zag van een afstandje en ik kreeg steeds meer zin om zelf de brug op te gaan. Om 15.00 uur was het onze beurt. Met een groep liepen we langs een pad naar het midden van de brug. Hier was een groot platform waar we allemaal konden staan. Na wat instructies werd de muziek volop open gezet en wat het tijd om te springen! Ik mocht als 3e van de groep springen en ik was eigenlijk helemaal niet zenuwachtig. Ik had me er al zolang op verheugt dus ik had er echt zin in! Er werden allemaal touwen en lussen om me heen geknoopt en alles werd nog eens goed nagekeken of het wel echt goed vast zat. Na de laatste check werd ik naar de rand getild en telden ze af. 5….4….3….2….1… JUMP!! En daar ging ik.. 180 meter de diepte in. Wat een fantastisch gevoel was dat! Alsof je even niet meer op de wereld bent en even gewichtloos bent. Tijdens de sprong dacht ik ook helemaal nergens aan. Mijn hoofd was helemaal leeg. Echt geweldig! Een ervaring om nooit te vergeten!
Ik zou het zo weer doen! Gelukkig zijn er een hoop foto’s gemaakt en is de sprong gefilmd. Dus ik kan het nog zo vaak herbeleven als ik wil! Ook heb ik een stukje touw gekocht om de begeleiders te bedanken d.m.v. een donatie. We zijn alle 5 gesprongen dus dat maakte de beleving extra leuk!
Na wat eten en drinken zijn we weer in de auto gestapt op weg naar Tsitsikamma. Hier hadden we een overnachting geboekt omdat het op de route lag. Ook kon je er een hoop activiteiten doen maar heel veel tijd hadden we niet. Dus zijn we zaterdag in de auto gestapt richting Port Elizabeth. Onderweg zijn we gestopt bij falls advantures, waar we konden zipsliden. Hierbij kreeg je een uitrusting aan met een katrol eraan. Hiermee ging je van platform naar platform glijden aan een stalen kabel. Het was een prachtige omgeving en de slides gingen over watervallen heen. We hebben erg gelachen en ik kreeg de bijnaam ‘shorty’ omdat de begeleider moeite had om elke keer mijn katrol los te koppelen na elke slide omdat mijn benen zo kort zijn. Het was een leuke activiteit met 8 slides en de langste slide was 211 meter lang. Na een uur waren we klaar en kon de rit weer verder gaan naar onze eindbestemming Port Elizabeth. Hier hebben we de auto ingeleverd op het vliegveld. Alles was goed alleen waren we een wieldop verloren onderweg. Geen idee hoe maar hij zat er niet meer op. Verder heeft de auto ons overal netjes naartoe gebracht en was het erg gezellig tijdens de ritjes.
Met een taxi zijn we naar ons hotel gereden. Een leuk hotel met een zwembad en mooie kamers. Het was heel warm. (38 graden) dus we hebben de bikini’s aangetrokken en we zijn lekker naar het strand gegaan! Hier kwamen we de jongens en de Belgen tegen die voor een weekendje naar Port Elizabeth gingen. Ook in de avond hebben we hun nog opgezocht en samen een drankje gedaan.
Zondag ochtend hadden we een afspraak bij een manege om te gaan paardrijden. Het was een rit door de bossen en over het strand. De groep werd gesplitst in 2 groepen. De wandelgroep en de snelle groep. Ik kan niet super goed rijden maar ik wou wel wat meer dan alleen maar wandelen, dus ik ging samen met Irma en Sanne in de snelle groep. We hebben gegaloppeerd en gesprongen in het bos en op het strand zelfs in rengalop. Een aantal keren voelde het alsof ik er bijna af ging vallen maar ik kon me gelukkig goed vasthouden! Was echt super leuk om te doen! Daarna wel last van mijn billen maar dat had ik er wel voor over. Na het rijden nog even gegeten en wat winkeltjes bekeken en daarna was het tijd om naar de bus te gaan. De bus vertrok om 17.00 uur uit Port Elizabeth en zou rond 02.40 uur aankomen in Bloemfontein. Uiteindelijk waren we om 03.30 thuis en konden we nog eventjes slapen. Om 6 uur ging de wekker weer want maandag moest er gewoon weer gewerkt worden. De vakantie is helaas weer voorbij maar ik denk er nog elke dag met mooie herinneringen aan terug!

Nou dit waren al mijn verhalen en avonturen van de vakantie. Voor de mensen die nu toch een beetje jaloers zijn… Sorry daarvoor! Hihi

Liefs,

• 26 Maart 2014 - 23:13

Gerda:

Geweldig! Wel een beetje veel jaloers. .

• 26 Maart 2014 - 23:56

Linda:

Wat een geweldige avonturen. Dat vergeet je je hele leven niet weer. Ik ben blij dat je het zo naar je zin hebt. Het is je van harte gegund. Succes weer met de stage en verder zoveel mogelijk genieten. Liefs, Linda xxx

• 28 Maart 2014 - 16:02

Anka:

Niet te geloven wat jij allemaal meemaakt. Tijdens het lezen dacht ik steeds: ze heeft het overleefd anders had ze het niet kunnen schrijven.......

• 28 Maart 2014 - 16:32

Jaenette:

He Michelle, Geweldig avontuur. Vooral de haaien en Leeuwen. Super genoten en het landschap!! Ben toch wel een beetje (erg veel) jaloers. Geniet er vooral nog even van. xxx