Le Sotho - Reisverslag uit Bloemfontein, Zuid-Afrika van Michelle Ritsema - WaarBenJij.nu Le Sotho - Reisverslag uit Bloemfontein, Zuid-Afrika van Michelle Ritsema - WaarBenJij.nu

Le Sotho

Blijf op de hoogte en volg Michelle

03 Maart 2014 | Zuid-Afrika, Bloemfontein

Lieve lezers,

Wat heb ik een fantastisch weekend gehad! Het eerste weekendje weg was gepland naar het landje dat Le Sotho heet. Dit is een apart land in Zuid Afrika dat bijna alleen maar bestaat uit bergen.
Op vrijdagmiddag hadden we de auto's alvast opgehaald want we vertrokken zaterdagochtend al om 6 uur richting Maseru (de hoofdstad van Le Sotho). Het was tot aan de grens anderhalf uur rijden en na een nieuwe stempel in mijn paspoort ging de reis verder naar Thaba Bosiu. Dit wordt ook wel 'de nachtberg' genoemd. Dit was onze eerste bestemming. Meteen een goede conditieproef want we gingen samen met een gids de berg op lopen. Het was een beste klim maar het was het zeker waard! Prachtige uitzichten en een koninklijke kerkhof boven op de berg was de beloning. Een hele bijzondere plek. Het schijnt dat de huidige koning jaarlijks de graven bezoekt. Deze koning gaat de berg niet te voet beklimmen, maar land naast het kerkhof met een helikopter.

Na het genieten van het uitzicht liepen we weer naar beneden en kwamen we onderweg lokale bevolking tegen. Deze mensen waren zo onder de indruk en vonden het zo speciaal dat er 'blanken' waren, Dat ze met mij op de foto wouden.

Na de lange wandeling ging de reis verder naar het plaatsje Roma. Hier hadden we een overnachtingsplek gevonden met een zwembad, dus de rest van de dag hebben we heerlijk genoten van het weer. Ook konden we met een gids op zoek naar voetafdrukken van dinosaurussen. Dit bleek tijdens de tocht ook boven op een berg te zijn dus weer een hele klim gehad. Eenmaal boven bleken de afdrukken wat vaag te zijn (of ze echt zijn wist de gids zelf ook niet) maar het uitzicht was wederom geweldig!

In de avond heb ik mijn eerste Braai (BBQ) gehad. Dit is erg populair in Zuid Afrika en je komt in elke staat wel een plek tegen waar mensen aan het Braaien zijn. Zelf in de vroege ochtend staan er mensen al op straat vlees te braden.

Zondag vertrokken we voor een lange tocht richting Semonkong. In de boeken omschreven als een plek die je moet verdienen! Het is een lange weg door de bergen met vooral onverharde wegen. De route was fascinerend en geeft je echt een beeld van de 'normale' bevolking. De schapen/koeien/ezels lopen langs en over de wegen en de mensen lopen kilometers lang om bij een winkel te komen.
Na een rit van ongeveer 4 uur (80 km) komen we aan bij de prachtige Semonkong Lodge. Een mooie overnachtingsplek op een berg en naast een rivier. Na een lunch hebben we ervoor gekozen om te paard naar de beroemde watervallen van Maletsunyane. Deze tocht was zo mooi dat het niet lang genoeg kon duren. Na dik een uur paardrijden over de bergen kwamen we aan bij de waterval van 196 m hoog. Wat een fantastische plek was dat! Ik kon wel uren blijven kijken naar hoe het water naar beneden stortte. Helaas was daar geen tijd voor en ging de paardentocht weer op weg terug naar de Lodge. Eenmaal terug hadden we nauwelijks tijd om iets te doen, want de volgende activiteit stond alweer op ons te wachten. Namelijke een kroegentocht op een EZEL!!
Zittend op een ezel vertrokken we naar het dorpje en gingen we langs 3 lokale pubs. De eerste viel erg tegen. Er waren geen andere mensen en er was geen muziek. Dus na een drankje zijn we de kroegentocht vervolgde naar de volgende kroeg. Natuurlijk werden we weer vervoerd door de ezels.
De tweede kroeg was super gezellig! Een hoop lokale mensen die met ons gingen praten en dansen. We hebben heel erg gelachen en zelfs een soort dance battle met ze gedaan. De ezel tocht werd nog vervolgd naar een derde bar maar die was niet zo leuk dus zijn we lekker terug gegaan naar de Lodge. Na een hapje eten was het tijd om te slapen, want het leuke weekend was al bijna weer voorbij.
Vandaag hebben we alle tijd genomen om rustig terug te rijden naar Bloemfontein. Ik heb vandaag voor het eerst hier gereden. Erg leuke ervaring om door de bergen te rijden en dan ook nog aan de linker kant van de weg.

De sfeer van de groep was erg positief en ik vind het ook erg jammer dat het nu alweer voorbij is! Zie nu al uit naar het volgende uitje!


De rest van deze week moet er weer gewerkt worden. Vorige week heb ik het erg naar mijn zin gehad op stage! Ik mocht al een hoop dingen zelf doen en het ging erg goed! Het verstaan van mijn collega's gaat steeds beter en met mijn Engels kan ik me ook steeds beter verstaanbaar maken.


Voor nu is het eerst weer genoeg. De foto's zijn een beetje vertraagd maar ik zal proberen ze morgen er op te zetten! (het zijn er nu al zo veel dat ik de leukste foto's eruit ga zoeken).


Liefs!



  • 03 Maart 2014 - 22:11

    Rick:

    Hoi Michelle.

    Ik vind het hartstikke leuk je verslagjes te lezen. Het is net of je erbij bent. Nog een hele leuke tijd toegewenst.

    Rick.

  • 03 Maart 2014 - 22:59

    Jenny:

    Prachtig om te lezen wat je allemaal beleefd. Wat een ervaring.
    Fijn dat je het zo naar je zin hebt. Succes komende week met je stage.
    Ik ben benieuwd naar de foto's

    Groetjes Jenny

  • 04 Maart 2014 - 11:11

    Anka:

    Wat weer een gewéldig verhaal! Je vertelt het zodanig dat je het allemaal zó voor je ziet!
    Leuk dat je zo naar je zin hebt, ben ook erg benieuwd naar je foto's.
    Veel succes verder! Liefs.

  • 04 Maart 2014 - 20:55

    Jolanda:

    Lieverd, wat een mooi verhaal van je afgelopen weekend. Omdat onze skype verbinding zo slecht was ben ik blij dat ik alles nu kan lezen wat je hebt beleefd.
    Liefs, mam

  • 04 Maart 2014 - 21:18

    Mattie Tuin:

    Mooi verhaal, leuk om alles te lezen. Veel plezier en succes met je stage, groetjes van ons

  • 08 Maart 2014 - 21:39

    Anneke:

    He topper, wat weer een gaaf verslag. Niet alleen stage lopen, maar ook het land in al zijn facetten verkennen. Geweldig! Have fun. Anneke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Michelle

Actief sinds 16 Feb. 2014
Verslag gelezen: 319
Totaal aantal bezoekers 7738

Voorgaande reizen:

11 Februari 2014 - 16 Juli 2014

Bloemfontein, Zuid Afrika

Landen bezocht: